Wyjazd nagrodowy jako motywator dla zespołu sprzedaży - Haxel Events & Incentive
logo loader
top banner banner

Portfolio

Wyjazd nagrodowy jako motywator dla zespołu sprzedaży

Rywalizacja na jasnych i uczciwych zasadach

 

4 — 5 minut

 

Wielu sprzedawców uwielbia rywalizację. Współzawodnictwo działa na nich motywująco – chcą być coraz lepsi i osiągać wyższe wyniki. Jak to wykorzystać w swojej strategii biznesowej? Pozwalając na tę rywalizację na jasnych i uczciwych zasadach. A na koniec? Zaproponować nagrodę wartą ogromnego wysiłku.

 

Bezpieczna inwestycja

Incentive travel może być nagrodą za zrealizowane wyniki w konkursie sprzedażowym. Zabieramy sprzedawców w piękną, egzotyczną podróż po to, aby wyrazić uznanie dla ich działań i pokazać im, że warto pracować na jak najlepsze wyniki. Wydatek na wyjazd nagrodowy powinien być wkalkulowany w realizację celu. W ten sposób mamy gwarancję, że nasi sprzedawcy po prostu na to zarobili. To tylko mała część budżetu, a realnie może podnieść wyniki pracy zespołu.

Wyjazd nagrodowy to wkalkulowana w koszty i zaplanowana inwestycja. Konkurs sprzedażowy zaplanowany jest zwykle na cały rok, a zamknięcie budżetów połączone jest z jego rozwiązaniem. Następnie, w ciągu kilku miesięcy od ogłoszenia wyników następuje wyjazd – najlepsi otrzymują nagrodę. Emocje, które towarzyszom zarówno rywalizacji pracowników, jak i nagrodzonym podczas wyjazdu i po nim, pracują na sukces firmy przez cały rok.

 

Motywująca komunikacja

Jak wspierać realizację celu? Bardzo ważna jest atrakcyjna nagroda, ale o tym opowiem za chwilę. Za równie istotny element uważam stałe motywowanie pracowników do działania. Zaplanowanie pracy i wyznaczenie konkretnego celu, podsycanie atmosfery oczekiwania i budowanie napięcia. Nie odkrywajmy wszystkich kart! Stopniowo dolewajmy oliwy do ognia. Możemy najpierw zdradzić drobne informacje – będzie tam ciepło czy zimno? Na jaki kontynent polecą zwycięzcy? Jaki będzie temat przewodni?

Często doradzam swoim Klientom, jak poprowadzić komunikację w konkursach nagrodowych. Podkreślam wtedy najistotniejszy element: pozwólmy ludziom walczyć do końca. Jeżeli na początkowym etapie ktoś osiąga jedne z najniższych wyników, nie dyskwalifikujmy go. Kilkukrotnie byłem świadkiem sytuacji, gdzie osoba z szarego końca rankingu w ciągu miesiąca wychodziła na prowadzenie. Okazywało się np., że pracowała nad jednym, ale bardzo dużym kontraktem.

 

Nagroda na miarę osiągnięć

W konkursie i wyjeździe nagrodowym atrakcyjność zaproponowanej podróży na kluczowe znaczenie. To musi być coś “wow” – mówię tu zarówno o kierunku, jak i o zaplanowanych aktywnościach. Często dla sprzedawcy ciekawym doświadczeniem będzie wyjazd ze swoim najlepszym Klientem. Ma wtedy okazję nie tylko skorzystać z nagrody, ale też popracować nad dobrą relacją biznesową. Dużym wyróżnieniem może być też podróż z członkiem zarządu lub możliwość zabrania na wyjazd osoby towarzyszącej. Wszystko zależy od celu wyjazdu i kultury organizacji.

Podczas podróży nagrodowej sprzedawca jest gwiazdą, prawdziwym bohaterem. I tak uczestników traktujemy. Ciężko pracowali na swój wynik – zyskali uznanie w oczach szefa, klientów i rodziny. Ciekawym przykładem są konkursy nagrodowe organizowane w branży ubezpieczeniowej.

Często spotykam się tam z 3 kategoriami wyjazdów:

  • Dla świeżo upieczonych agentów, którzy zrealizowali swoje pierwsze cele biznesowe – wyjazdy europejskie (np. Basen Morza Śródziemnego, Kreta, Cypr),
  • Dla najskuteczniejszych agentów – podróże egzotyczne (np. Bali, Mauritius, RPA),
  • Dla osób u szczytu kariery – ekskluzywne wyjazdy z prezesem firmy dla max. 20 osób (wyjazdy egzotyczne o wysokim standardzie, m.in.. 5* butikowe hotele, spotkania z lokalnymi osobistościami)

Organizując konkursy i podróże nagrodowe, warto wyznaczyć pracownikom jasną ścieżkę, którą powinni podążać. Tego rodzaju wyjazdy, aby były skuteczne, powinny stać się częścią ekosystemu organizacji. Z roku na rok będą pracować na skuteczność zespołów sprzedażowych. Pracownicy będą realizować cele biznesowe firmy, a ta – marzenia pracowników. To relacja win-win.

 

Autor

Krzysztof Pobożniak, prezes Haxel






Zobacz również

6 wyzwań incentive travel

czyli o czym działy marketingu i sprzedaży powinny pamiętać wykorzystując to narzędzie w konkursach nagrodowych