Za sprawą globalnego rozwoju coraz więcej firm działa na rynkach międzynarodowych, co wiąże się z koniecznością współpracy osób z różnych zakątków świata. Praca w zespole międzynarodowym jednak niesie za sobą wiele korzyści – raport McKinsey & Company z 2020 przedstawia dane na ten temat pokazując, że to właśnie najbardziej różnorodne etnicznie i płciowo zespoły mają największe możliwości prześcignąć konkurentów, ale pod pewnymi warunkami. Komunikacja międzykulturowa stawia przed takimi zespołami ogromne wyzwania, którym większość z nich bez uprzedniego przygotowania nie ma szans podołać. W artykule omówimy trudności, które mogą wystąpić w pracy międzynarodowego zespołu, oraz skuteczne strategie, które pomogą zwiększyć wydajność i harmonię w grupie.
Praca w zespołach międzynarodowych może przybierać różne formy. Może to być np. praca pod kierownictwem zagranicznego szefa, czy chociażby współpraca z oddziałami firmy zlokalizowanymi w różnych częściach świata. Często mamy też do czynienia z fuzjami i przejęciami międzynarodowych firm. Duże korporacje międzynarodowe są nastawione w większości na obsługę klientów z całego świata.
Każda z tych sytuacji niesie ze sobą pewne wyzwania i wymaga od nas dostosowania się do różnych norm kulturowych, a zarazem znalezienia skutecznego złotego środka jeśli chodzi o komunikację.
Jednym z najczęstszych problemów w pracy w firmie, działającej na skalę międzynarodową są bariery językowe. W przypadku takich oganizacji wymogiem jest zazwyczaj posługiwanie się swobodnie angielskim w mowie i piśmie. Jednak nawet jeśli wszyscy członkowie zespołu posługują się tym samym językiem, poziom jego znajomości może się różnić – mówimy tu słownictwie, wymowie, gramatyce czy nawet rozumieniu danego słowa. To zaś może prowadzić do nieporozumień, błędnej interpretacji komunikatów oraz stresu, który znacząco utrudnia swobodną komunikację.
Różnice kulturowe obejmują wiele aspektów, takich jak preferowany styl komunikacji, normy społeczne, wartości czy samo podejście do pracy. W Stanach Zjednoczonych komunikacja jest zwykle o wiele bardziej bezpośrednia i otwarta, niż tą którą znamy w Europie, podczas gdy w drugiej części świata m.in. w Japonii, komunikacja jest o wiele bardziej formalna i wymaga wyczucia rozmówcy oraz dużej subtelności. W tym kontekście kulturowym ogromnego znaczenia nabiera to, co nie zostało powiedziane.
Kultura pracy może różnić się znacząco w różnych krajach. Dla niektórych narodów liczy się o wiele bardziej kolektywizm niż indywidualizm, przez co praca zespołowa może dla nich odgrywać znaczącą rolę. To z kolei wpływa na sposób realizacji projektów i podejmowania decyzji. Inne zaś różnice mogą dotyczyć podejścia do hierarchii, preferowanych systemów motywacyjnych, dawania feedbacku czy sposobu rozwiązywania konfliktów.
Należy pamiętać, że różne kultury mają odmienne podejście do tzw. work-life balance. W jednych kulturach przestrzeganie zasad pracy w określonych godzinach, z poszanowaniem czasu na życie prywatne pracowników, jest priorytetem. Z kolei w innych kulturach normą jest większa elastyczność, w tym dłuższe godziny pracy i częstsze zostawanie po godzinach lub pracowanie w weekendy, co często bywa postrzegane jako oznaka zaangażowania. W niektórych krajach ścisłe rozdzielenie pracy od życia prywatnego jest oczekiwane i chronione prawnie, natomiast w innych tego rodzaju podejście może być mniej wyraźne.
Na warsztatach i szkoleniach z różnic kulturowych i komunikacji, Kasia Szełemej-Pobożniak przybliży Wam, jak radzić sobie z tymi różnicami, jednocześnie szanując zarówno kulturowe odmienności, jak i własne granice. Dzięki temu możecie lepiej zrozumieć etos pracy w innych krajach i dostosować się do specyfiki międzynarodowej współpracy.
Wyzwań w pracy międzynarodowej jest wiele: od polityki, gospodarki, prawa po wartości oraz wspomniane różnice w podejściu do proporcji między czasem wolnym a pracą. Do tego dochodzą też kwestie tak prozaiczne, jak… strefy czasowe. Współpraca z partnerami z innych kontynentów może utrudniać planowanie spotkań, ustalanie terminów i synchronizację działań. To wymaga dużej elastyczności i doskonałego zarządzania czasem, aby znaleźć rozwiązania satysfakcjonujące dla obu stron.
Nasze szkolenia pomagają w opanowaniu tych wyzwań, ucząc, jak zarządzać różnicami w czasie pracy oraz skutecznie komunikować się w międzynarodowym środowisku.
Problemy są po to by je rozwiązywać, zatem nawet największym wyzwaniom wynikającym z pracy osób z różnych kultur można wspólnymi siłami sprostać. Pomóc w tym może: